الرّفيق سِيكو سِيكو

كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو

تحميل كتاب : الرّفيق سِيكو سِيكو


تأليف : كيرلس بهجت


تصنيف الكتاب :معرض الكتاب 2019


نوع الملف : الرّفيق سِيكو سِيكو - pdf



- يقول الكاتب في بداية الكتاب: مفيش أروش من كتاب اسمه (سيكو سيكو) عشان يعبر عن محتوى مُزعجٍ ومُقلقٍ وسط مجتمع بيهاب أي حاجة غريبة ويترجمها على أنها قلة أدب وسفالة.. مع إني شخصيًّا مش عارف إيه الـ(سيكو سيكو) ده؟!! وليه ممكن فعلًا يعمل كل ده؟!!.. بس هي قصة تعصب وأحكام مسبقة.. بنرفض ونهاجم أي حاجة مش مألوفة بالنسبة لنا, زي الإنسان الأول لما كان بيتعامل مع النار أو الظواهر الطبيعية الغريبة.. واللي مع التطور والعلم قدر يستوعب كل الحاجات ديه وعرف يتعامل معاها ويستفيد منها.. فالكتاب ده رسالته إنك تُحاول تعيد تفكيرك في حاجات ممكن تبقى منطقية وعقلانية بس قلقك مانعك تطلعها للنور وهلعك مقيدك تناقشها بصوت عالي مع نفسك.. الحب, الصداقة, الجنس, العلاقات العاطفية.. أغلبها مواضيع مش عارفين نوصل فيها لقناعات واضحة أو إدراكات دقيقة.. ودايمًا المبرر إنها غلط, مش مقبولة اجتماعيا, حرام!!!.. لغاية ما بقينا مشوهين وبنأذي بعض بتشوهاتنا ديه.. بقينا نقدس الكراهية ونصفق للجهل.. بقينا غرقانين في الكبت, مربوطين في زنازين الخضوع والقهر.. بقينا إحنا نفسنا.. سيكو سيكو..!

تحميل وقراءة أونلاين كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو pdf ، تصنيف الكتاب معرض الكتاب 2019 والمؤلف كيرلس بهجت، تحميل برابط مباشر وقراءة الرّفيق سِيكو سِيكو أونلاين، تحميل الرّفيق سِيكو سِيكو pdf بروابط مباشرة مجانا، كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو مصور للكبار والصغار للموبايل أندرويد وأيفون، تحميل كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو pdf للتابلت والكمبيوتر وللكندل تحميل مجاني، وتقييم ومراجعة على كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو فى مكتبة مقهى الكتب.


حمل وإقرأ أونلاين كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو pdf مجانًا تأليف كيرلس بهجت بروابط مباشرة سهلة التحميل وتحميل كتب pdf ورايات عربية و روايات عالمية وكتب pdf في أكثر من 90 تصنيف على مكتبة مقهى الكتب

لا تنسى تحميل تطبيقاتنا

  • - ألاف الكتب والروايات العربية والعالمية في جيبك
  • - تحميل الكتب إلي هاتفك وقرائتها دون الحاجة إلي الإنترنت
  • - تصفح وقراءة الكتب والروايات أون لاين
  • - متعة الإحساس بقراءة الكتب الورقية
  • - التطبيق مقدم مجاني من مكتبة مقهى الكتب

اقرأ أيضا