إنضم إلينا في تليجرام من هنـا

إنضم إلينا في واتساب من هنا

تحميل كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو pdf | تحميل الكتاب pdf

كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو

تأليف : كيرلس بهجت

- يقول الكاتب في بداية الكتاب: مفيش أروش من كتاب اسمه (سيكو سيكو) عشان يعبر عن محتوى مُزعجٍ ومُقلقٍ وسط مجتمع بيهاب أي حاجة غريبة ويترجمها على أنها قلة أدب وسفالة.. مع إني شخصيًّا مش عارف إيه الـ(سيكو سيكو) ده؟!! وليه ممكن فعلًا يعمل كل ده؟!!.. بس هي قصة تعصب وأحكام مسبقة.. بنرفض ونهاجم أي حاجة مش مألوفة بالنسبة لنا, زي الإنسان الأول لما كان بيتعامل مع النار أو الظواهر الطبيعية الغريبة.. واللي مع التطور والعلم قدر يستوعب كل الحاجات ديه وعرف يتعامل معاها ويستفيد منها.. فالكتاب ده رسالته إنك تُحاول تعيد تفكيرك في حاجات ممكن تبقى منطقية وعقلانية بس قلقك مانعك تطلعها للنور وهلعك مقيدك تناقشها بصوت عالي مع نفسك.. الحب, الصداقة, الجنس, العلاقات العاطفية.. أغلبها مواضيع مش عارفين نوصل فيها لقناعات واضحة أو إدراكات دقيقة.. ودايمًا المبرر إنها غلط, مش مقبولة اجتماعيا, حرام!!!.. لغاية ما بقينا مشوهين وبنأذي بعض بتشوهاتنا ديه.. بقينا نقدس الكراهية ونصفق للجهل.. بقينا غرقانين في الكبت, مربوطين في زنازين الخضوع والقهر.. بقينا إحنا نفسنا.. سيكو سيكو..!


تحميل كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو كتاب الرّفيق سِيكو سِيكو للتحميل المجاني تحميل الكتاب pdf، كتب عربية للتحميل تحميل روايات pdf عربية تحميل روايات عالمية روايات pdf ، تحميل كتب كيرلس بهجت pdf ، تحميل جميع كتب كيرلس بهجت و اقرأ مقالات مفيدة تذكر كل هذا وأكثر على مكتبة مقهى الكتب .

إخفاء الملكية الفكرية محفوظة لمؤلف الكتاب المذكور
فى حالة وجود مشكلة بالكتاب الرجاء الإبلاغ من خلال التواصل معنا

الكتب الإلكترونية هي مكملة وداعمة للكتب الورقية ولا تلغيه أبداً بضغطة زر يصل الكتاب الإلكتروني لأي شخص بأي كان بالعالم.
قد يضعف نظرك بسبب توهج الشاشة، أدعم ناشر الكتاب بشراءك لكتابه الورقي الأصلي إذا تمكنت من الوصول له والحصول عليه فلا تتردد بشراءه.
أنشر كتابك الآن مجانا

اقرأ أيضا...

اقرأ أيضًا لهؤلاء...